Welk type auto kopen? Via uw vennootschap of toch het best privé?

U wilt eind 2024 nog een nieuwe auto aanschaffen, maar u weet niet goed welke auto u best met uw vennootschap aanschaft: een benzine of diesel, een hybride of een elektrische. Wat zijn de voor- en nadelen van elk van die types? Wat als u de auto privé zou kopen en een kilometervergoeding voor uw beroepsverplaatsingen zou aanrekenen?

Welk type auto kopen? Via uw vennootschap of toch het best privé?

I.                         Auto met alleen verbrandingsmotor

Wanneer uw vennootschap eind 2024 een auto koopt of leaset die alleen op benzine of diesel rijdt, zijn de afschrijvingen en andere kosten maar tot 31 december 2027 aftrekbaar. Bovendien wordt de aftrek in 2025 al afgetopt op 75%, in 2026 op 50% en in 2027 op 25%.

Het voordeel alle aard (VAA) gratis auto is afhankelijk van de CO2 -uitstoot van de auto. Door de toegenomen elektrificatie kan het VAA in 2025 met bijna 20% stijgen. Hoe meer elektrische auto’s in het verkeer komen, hoe sneller het VAA voor andere auto’s zal stijgen. Het einde van de stijging is dus waarschijnlijk nog niet in zicht…

II.                      Hybrideauto

Wat de aftrek van de kosten door uw vennootschap betreft, verschilt een hybride, zowel een echte als een zgn. fakehybride, niet van een auto met alleen een verbrandingsmotor. De kostenaftrek daalt dus geleidelijk en vanaf 2028 is hij nihil.

Een voordeel van een echte hybride in vergelijking met een niet-hybride (of fakehybride) is dat u wegens de lagere CO2 -uitstoot op een lager VAA belast wordt. Net als voor niet-hybrides zal het VAA door de versnelde elektrificatie de volgende jaren stijgen.

III.                   Elektrische auto

Koopt uw vennootschap een elektrische auto, dan zijn de afschrijvingen en alle andere kosten volledig aftrekbaar. Dat blijft zo voor de hele duur dat de auto in uw vennootschap zit.

In de formule voor het VAA wordt voor een elektrische auto het minimale CO2 -percentage gebruikt (4%). Dat heeft tot gevolg dat het VAA voor een elektrische auto relatief laag ligt in vergelijking met een niet-elektrische auto. Bovendien wordt het VAA elk jaar kleiner wegens de zgn. leeftijdscorrectie van de cataloguswaarde.

IV.                   Privé kopen en lenen bij vennootschap

Het grootste nadeel van de aankoop van een auto privé is uiteraard dat u de aankoop en alle kosten ook zelf moet betalen. Behalve voor eventuele woon-werkverplaatsingen kunt u die kosten ook niet fiscaal recupereren.

U kunt voor de aankoop bij uw vennootschap lenen. Leent u gratis, dan wordt u op een VAA belast dat lager ligt dan voor een lening via uw rekening-courant of een termijnlening voor een andere aankoop.

Koopt u een auto privé, dan wordt u niet belast op een VAA voor het privégebruik.

Wanneer u uw privéauto voor uw vennootschap gebruikt, kunt u daarvoor een kilometervergoeding vragen, waarop u niet belast wordt en die dus in mindering komt van uw kosten. Momenteel bedraagt de vergoeding € 0,4293 (kwartaaltarief) of € 0,4415 (jaartarief).

Verkoopt u de auto later met winst, dan wordt u op die winst niet belast.